Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Företagare i Söderhamn laddar mot SM-veckan: "Vi ska ta guld"

/
  • Marika Hoppare, Magdalena Nowak och Anders Berggren diskuterar hur företag och föreningar bäst gagnas av SM-veckan 2017.

Inte bara för de tävlande hägrar medaljer under SM-veckan nästa år. Företagen vill också tälja guld – både på kort och lång sikt. Strategierna dras upp med start i onsdagens första möte.

Vinterveckan kommer först i början av nästa år, men för företag, föreningar och organisationer är det hög tid att planera för hur man ska få ut max av tävlingsdagarna. Företagarföreningen i Söderhamn kallade till träff för att valla för framgång och ett 60-tal hade anmält sig.

– Några möten framåt är vi tre gånger så många. Men hur vi fortsätter, det får växa fram grundat på vad vi kommer fram till i dag, säger Lasse Burfjord från Företagarna i Söderhamn.

Läs också: SM-veckan ett gigantiskt skyltfönster för näringslivet

Förutom inspiration och information fick mötesdeltagarna sätta sig i grupper för att spåna fritt om vad som kan ge klirr i kassorna och sända ut en bra bild av Söderhamn. Lasse Burefjord berättar om tre grundfrågor som idéerna spinns runt: Vad gör SM-besökarna föra, mellan och efter tävlingarna? Hur överträffas förväntningarna? Och hur tjänar man pengar på SM-veckan?

– Poängen med träffen är att skapa intresse, engagemang och delaktighet. Hos alla, det här ska vara hela stadens angelägenhet. Även om du har ett företag i Trönöskogen som gör adventsstakar av stenmossa så ska du kunna känna glädje över det kommande arrangemanget, säger Lasse Burefjord.

Läs också: VM-arrangör: Så skapar Söderhamn ett succé-SM

Han tror att SM-veckan ger möjligheter på både kort och lång sikt, dels genom de 80 miljoner kronor man beräknar kommer till Söderhamn med alla besökare men också i framtida turister och kontakter för affärer och anställningar.

Anders Berggren från arrangerande motorklubben SMK Söderhamn tycker att träffen är bra.

– Vi måste börja tidigt, det är ett djävulskt jobb att göra om det ska bli bra, säger han.

Strax intill sitter Marika Hoppare från barnboksföretaget Akrobok och antecknar vad gruppen kommer fram till.

– Jag ser en möjlighet att bli sedd av väldigt många och av personer utanför min egen bransch, säger hon.

Magdalena Nowak, som erbjuder ekologiska barnkläder i sitt företag Miiminki, håller med.

– Jag vill kunna synas och höras i hela Sverige och i kanaler som jag inte annars kommer åt.

I maj bestämde man att ha nästa träff. Våren är i antågande men Vinterveckan närmar sig snabbt.

Se också: Skidförbundet testar skid-SM-terrängen: "Utmaningen blir att skapa tillräckligt tuffa banor"

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons