Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Död kanin ärende för Konsument Hälsingland

Fler hälsingar anmäler att de känner sig lurade efter att ha köpt varor och tjänster.
Ärendena hos Konsument Hälsingland gäller allt från exploderande ugnar till döda kaniner.

Annons

Fler hälsingar kände sig lurade i januari och februari i år jämfört med förra året. Antalet ärenden ökade med 16,3 procent, till 705, hos konsumentvägledarna.

Vanligast är att konsumenter upplever problem som har med boendet att göra. Det kan gälla hyreshöjningar, problem med hantverkare – eller en exploderande ugnslucka, som en hälsing råkade ut för.

Först hävdade försäljaren att mannen orsakat explosionen själv men konsumentvägledaren Berith Landén tog kontakt med företaget som gick med på att kompensera mannen.

Vissa fall är snabbt avklarade. Andra tar flera månader.

Men det är inte bara boendefrågor som leder till klagomål. Djur kan också leda till problem. Det fick en kaninägare erfara.

- Kaninen hade slagits och veterinären som sydde ihop den trodde det skulle gå bra. Men kaninen dog, säger Berith Landén.

En hundköpare köpte en hund som det var fel på. Det löste sig genom att ägaren fick köpa en annan hund till reducerat pris.

Annons
Annons