Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Världsarv på modet

/
  • Hälsingengården Bortom Åa har stått orörd sedan 1910 och blev den perfekta scenen för ett möte mellan dåtid och samtid.– Det blir en kontrast och då blir det intressanta bilder, inte uppenbara, säger fotografen Morgan Norman.
  • Modellerna görs sig i ordning för inför fotografering till Plaza magazine sommarnummer.
  • Morgan Normans mamma Inger Bäckman bor i Ljusdal och passade på att hälsa på när sonen var i krokarna. Hon tycker det är roligt att han hyllar hembygden med sina bilder. Bakom Inger står hennes man Sven Bäckman.
  • Det var ett stort team, runt tio personer, som var ute i Fågelsjö i helgen. Ingen var dock förberedd på kylan och alla var tvungna att arbeta snabbt för att undvika sjukdom.

När Morgan Norman var ung i Ljusdal längtade han bort. Nästan 20 år senare har den internationellt erkände fotografen återvänt för en historia som inte har berättats tidigare.

– Teamet väntar, nu testar vi ljus, säger Morgan Norman stressat och lyfter kameran.

Han tar några bilder, kontrollerar dem i kameran, flyttar sig snabbt till en ny position och tar några till. "Vi behöver mer ljus säger han och testmodellen, tillika fotoassistenten Josefine Bäckström flyttar på en spotlight.

– Det är så jävla mycket kallare än väntat, så vi måste förbereda allt så att modellerna inte behöver sitta och frysa, säger Morgan Norman och smäller av ytterligare ett par bilder.

Det är modefotografering för det ansedda livsstilsmagasinet Plaza Magazine och bilderna ska användas till sommarnumret.

Något som står klart när hela produktionen kommer släntrandes över gårdsplan. När modellerna tar av sina täckrockar ser man att de är klädda för just sommar, inte för den vinterkalla vårmorgonen som bjuder på såväl snö och nypande kyla. Det är nästan lika kallt inne i den gamla mörka byggnaden där de tre modellerna slår sig ner på en bänk.

När fotograferingen startar pratar Morgan Norman hela tiden medan han fotar. Glada utrop som "vilken jäkla bild det här är" blandas med frågor till den produktionsansvarige: "helkropp eller halvkropp här?" och anvisningar till modellerna - som inte med en min avslöjar hur bitande kallt det är: "Ja, där! Sitt kvar precis så, det är häftigt när det ser ut som ni tagit över den hälsingegården."

Scenen utspelar sig på Fågelsjö Gammelgård, den världsarvsmärkta hälsingegård som i folkmun fått namnet Bortom Åa. Den nu gamla byggnaden var "ett skrytbygge" för bröllop och begravningar när det begav sig, berättar föreståndaren Jan-Åke Karlsson. Men för drygt 100 år sedan byggde familjen som bodde där nytt och när det Amerikainspirerade nybygget var färdigt flyttade de rakt över gården.

– Då låste de och bommade igen det här huset. Inte en enda pinal är ny utan allt där inne är från 1910, säger Jan-Åke Karlsson.

Han leder en guidad tur genom huset samtidigt som fotograferingen äger rum. Det är två skilda världar som möts när de mestadels äldre besökarna lyssnar på gårdens historia i ett rum medan extravaganta modeller poserar i farstun.

– I går hörde jag att de hämtade en modell från Paris för att komma hit. Det är verkligen en kollision, skrattar Jan-Åke Karlsson.

Kollisionen är något som Morgan Norman är ute efter, berättar han när entréfotograferingen är över. När modellernas nya moderna uttryck ramas in av gårdens gamla miljö händer något.

– Nu blir det en kontrast och då blir det intressanta bilder, inte uppenbara.

Morgan Norman är uppvuxen i Ljusdal men lämnade för Stockholm så fort han slutat gymnasiet. Först väntade socionomutbildning och ett antal år som socialarbetare i huvudstaden innan fritidsintresset tog över. Kvällskurser i fotografering ledde till en tvåårig fotoutbildning.

När de flesta vännerna hade fasta jobb och påbörjade familjelivet, började den då 27-årige Morgan Norman om på ruta ett.

– Jag jobbade som fotoassistent och gick tillbaka 7000 kronor i månaden. Det var knapert då, jag bodde trångt och körde omkring i en risig gammal bil, minns han.

Men fotograferandet gick bättre och bättre, mindre jobb blev större. I dag, tio år senare, är Morgan Norman ett aktat namn i fotografkretsar och anlitas stadigt av en rad tunga magasin och företag i Sverige och världen. Men trots ett decennium som professionell fotograf har han aldrig arbetat i Ljusdal.

– Som tonåring hatade jag Ljusdal. Allt var tråkigt och jag längtade bort. Men sånt ändras när man blir äldre. Jag vill inte flytta tillbaka, men jag har börjat uppskatta Ljusdal och Hälsingland. Nu ser allt det fina som finns här, naturen, gårdarna, kulturarven, säger han.

– Men det har inte gjorts någon modestory här så det känns fantastiskt. Jag har länge velat berätta den här historien. Den här platsen är unik och eftersom Plaza är en tidning som syns överallt vill jag lyfta fram Hälsingland.

Hur är det att visa upp ditt "hem" för utomstående?

– Det känns skitbra. Det har varit nervöst, för det känns lite som att om folk inte gillar det så är det mitt ansvar. Men alla känns glada, säger Morgan Norman.

Det bekräftas av Plazas modechef Robert Nordberg som berömmer Morgans Normans val av plats. Dels för att Bortom Åa är en fantastisk plats, dels för att den bidrar till något spännande i bilderna.

– Det finns något intressant att ta något ursvenskt i en modern kontext - då och nu tillsammans, säger han.

En annan som är lika glad för valet av plats är Morgan Normans mamma, Inger Bäckman som obemärkt har kommit till fotograferingen. Samtidigt som Morgan smattrar av sina foton tittar på honom på avstånd, noga med att inte störa. Hon är glad och stolt över att sonen valt att hylla hembygden. Och hon tycker idén - att låta något gammalt hälsingskt rama in något väldigt modernt - är precis rätt sätt att göra det på.

– Ja gud ja, det är toppen. Man kan inte bara köra gammalt, det måste skava lite, säger Inger Bäckman.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons