Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen är som en dröm igen

/
  • En vanlig syn under våren. Men lagom till vecka 29 ska reparationsarbetet av väg 310 vara så gott som klart enligt entreprenören Lemminkäinen.
  • Stora delar av vägen är nyasfalterad, men där den gamla vägen var oskadd har man inte gjort någon upprustning.                   Det är en ekonomisk fråga, enligt Trafikverket, som emellertid inte utesluter att de gamla partierna kan åtgärdas inom några år.
  • Helt ny asfalt har ersatt de delar av Losvägen som var värst. Något som glädjer Losborna Ingrid Olsson och Inger Isaksson Granqvist som drömt om detta länge.
  • Glada bilister. Numera är en biltur på Losvägen en angenäm upplevelse tycker Losborna Inger Isaksson Granqvist och Ingrid Olsson.

Efter många års väntan kan Losborna äntligen sluta skämmas och skrämmas av väg 310. I veckan blir renoveringen klar och den ökända Losvägen gör inte längre skäl för sitt dåliga rykte.

Annons

– Känner du? Det bara susar. Det är så härligt det här, skrattar Ingrid Olsson från passagerarsätet.

– Prata på Ingrid, annars somnar jag för att vägen är så himla bra, svarar Inger Isaksson Granqvist bakom ratten.

De två kvinnorna kör en bil på väg 310 och ingen av dem kan säga när det senast var en så här angenäm upplevelse. Så länge de kan minnas har detta varit en ökänd sträcka och ett nödvändigt ont för många som varit tvungna att åka på den gropiga, håliga och i många fall farliga Losvägen som är länken mellan Los och resten av kommunen.

– På den här sträckan var det som att hoppa backhoppning, säger Ingrid Olsson ett par kilometer utanför Los.

– Här var det en bil som kom för snabbt, skuttade av vägen och körde in i två träd, men mirakulöst nog klarade sig föraren oskadd, fyller Inger Isaksson Granqvist i.

Historierna om Losvägens mindre tilltalande partier är många, men nu är dem just det, historia. För hela vägen är inte ny, det finns sträckor av den gamla landsvägen kvar. Men hålen, groparna och guppen har ersatts av nylagd asfalt som ger den där "susande" känslan som Ingrid Olsson pratar om.

Men hade det inte varit för att väg 296 mellan Lomsjöhed och Kårböle var i ännu sämre skick hade renoveringen av Losvägen kunnat dröja ännu längre.

– 296 är huvudskälet till projektet. Sen utökades det till inkludera de sämsta bitarna av 310 också, berättar Roger Ullström som är projektledare på Trafikverket.

Att inte hela Losvägen gjorts om beror på ekonomin, säger projektledaren. Hela projektet kostar runt 70 miljoner kronor och merparten har varit öronmärkta till väg 296, medan pengarna som "blivit över" gått till valda delar av väg 310. Men Roger Ullström utesluter inte att återstoden av Losvägen fixas i framtiden.

– Det här är en åtgärd som ska hålla i lång tid framöver. Förhoppningen är dock att vi kan göra något åt de mellanliggande partierna inom ett antal år, om behovet finns, säger han.

Tanken var att projektet skulle sätta i gång redan hösten 2012, men överklaganden på upphandling gjorde att starten fick senareläggas ett halvår. Men allt tyder på att den ursprungliga tidsplanen trots allt kommer hållas och då är hela projektet klart i oktober. Losvägen ska emellertid vara klar redan den här veckan, enligt entreprenören Lemminkäinen som har arbetat med projektet sedan förra våren.

– Vi ska sätta in stödkanter och vi ska försöka vara klart tills vi går på semester vecka 29, säger platschefen Pelle Forsström.

– Sen återstår målningen men den vet vi inte när den görs.

Som mest har han basat över 50 personer som arbetat med att fixa i ordning Losvägen. Arbetet inleddes i fjol och bestod först i att plocka bort sten ur marken och byta ut vägtrummorna. Först när tjälen helt lämnat marken i år kunde läggningen av asfalt påbörjas och nu avslutas.

När byggstarten försenades 2012 misströstade såväl Inger Isaksson Granqvist som Ingrid Olsson och båda trodde att Los skulle bli nedprioriterade, för de vet inte vilken gång i ordningen.

– Då tänkte vi att det blir ingenting den här gången heller, säger Inger Isaksson Granqvist.

Hur kändes det då?

– Som med allt annat, att vi får stå tillbaka för att vi bor i ytterkanten. Men vi behöver ju också service, vi är också skattebetalare.

Men den gången blev besvikelsen kortvarig och sen byggandet sattes i gång i fjol har de båda kvinnorna varit fulla med tillförsikt. Inte ens under vintern, när den halvfärdiga vägen var i lämnad i mer eländigt skick än vanligt sjönk modet. Nu behövde de inte längre stå svarslösa när besökare beklagade sig för den dåliga vägen.

– Nu fanns det en ursäkt för att den var dålig, säger Inger Isaksson Granqvist.

Och från och med den här veckan kommer de inte behöva höra några beklaganden alls.

– Det är en dröm att åka nu, det är jätteskönt, säger Inger Isaksson Granqvist.

Det är många stora ord för en väg?

– Ja, men hela ens livssituation hänger på vägen när man bor som man gör, säger Ingrid Olsson.

Annons
Annons