Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV+TEXT: Första ölen nära för nytt bryggeri: "Vi ska bli Ljusdals starkaste varumärke"

År 1956 bryggdes den sista ölen på Ljusdals nya ångbryggeri AB.
Om ett par veckor är det dags igen – tvärs över gatan, när Ljusdals bryggeri drar i gång produktionen i lokstallarna.

Annons

Malt, humle, jäst och stolthet är viktiga ingredienser i en ny satsning signerad Per Löfgren och Jens Halvarsson. De har arbetat tillsammans inom it-sektorn i 20 år, men på sidan om har ett gemensamt intresse för ölbryggning länge funnits.

– Vi började i kastruller i köket, berättar Per Löfgren.

De bjöd vänner och bekanta på ölen de bryggt och fick snabbt positiv respons.

Den bekräftelsen i kombination med en längtan efter att göra något mer handfast fick vännerna att ta ett beslut.

– Vi sa att det är för roligt och det blir för bra för att inte göra något av det, säger Per Löfgren.

Arbetet med en affärsplan satte i gång. Omfattande marknadsundersökningar gjordes med restauranger och privatpersoner, kostnader beräknades och smaker togs fram. De rätta lokalerna fann man i de gamla lokstallarna, ett stenkast från en plats med riktig bryggerihistoria – Ljusdals nya ångbryggeri AB, som lades ned 1956.

För tillfället är arbetet i full gång med att installera bryggverk och tankar. Snart levereras tapplinan, en pjäs med kapacitet på uppåt 6 000 flaskor i timmen.

– I allt vi har köpt finns det överkapacitet. Vi har gjort investeringen och nu kan vi egentligen skala upp, säger Per Löfgren.

Till att börja med kommer Per och Jens sköta allting själva men inom en treårsperiod ser man en möjlighet att tredubbla personalstyrkan. Förutom att brygga öl finns ambitionen att hålla ölprovningar, bryggkurser och visningar.

Totalt finns tre ölsorter färdiga i receptform och redo att produceras. Svensgårdens stout blir en hyllning till en gård i Hovra som haft humleodling sedan 1700-talet.

– Tanken är att vid nästa skörd ska vi använda humle från gården, berättar Per Löfgren.

Alen Ljusdaling blir, rätt gissat, en ljus öl med citrus- och flädertoner.

Ljusdals bryggeri vill värna om det lokala och understryker gärna sin kärlek till bygden.

– Jag tror orten och kommunen behöver lite kaxighet. Många är rädda att tycka bra om Ljusdal. Det är skitkul att vara verksam här.

Den tredje ölen är ett samarbete med den folkkära humorgruppen Småstadsliv från Alfta. I serien har man under sju år bland annat kunnat följa städtanterna Johanna och Agneta i sin jakt på "gubbskinn" – gärna med en braköl eller två under bältet.

– De är väldigt lika oss och brinner för Hälsingland och det lokala, säger Jens Halvarsson om samarbetet med Småstadsliv.

Ljusdals bryggeris första skarpa order har redan kommit och det rör sig om just Braköl. Åtta utsålda julbord i Sundsvall ska förses med tvåtusen flaskor öl från Ljusdal.

Flera restauranger har visat intresse och ölen ska inom en framtid finnas tillgänglig på Systembolaget.

– Dit ska vi, utan tvekan, säger Per Löfgren.

Annons
Annons