Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Losbor kräver åtgärder av Telia

/
  • Mobiltäckningen i Los är under all kritik tycker bygderådet. Nu ska Telia agera.

Dålig mobiltäckning skapar stora problem för boende i Los med omnejd. Nu kräver bygderådet åtgärder.
– Det behövs en tillsyn, ingen tvekan om det, säger Björn Berg på Telia.

Annons

I Los har byborna tröttnat på återkommande problem med mobiltäckningen. Byn saknar fast förbindelse och är därför helt beroende av en mobilmast som matas via radiolänk.

I en skrivelse riktad till kommunen, Telia samt Post- och telestyrelsen beskriver Loos Bygderåd en rad bekymmer med hur det nuvarande systemet fungerar. På vissa håll utanför byn upplever de boende att mobiltäckningen är helt utslagen. Men även i centrala Los skapar den dåliga täckningen problem i invånarnas vardag. Byns bensinstation saknar ofta kontakt med masten vilket gör att det ibland blir en omöjlighet att tanka bilen. Kortterminaler och datorer med mobilt bredband är ofta helt utan signal.

Mobiltelefonin krånglar också rejält med samtal som bryts och MMS som inte levereras som de ska. Egna mätningar visar också på en undermålig signalkvalitet.

Utöver det påpekar Loos bygderåd att batterireserverna inte är tillräckliga och att mobilmasten därför slutat fungera vid strömavbrott. Bygderådet ser allvarligt på bristerna och betonar att en fungerande mobiltäckning även är viktig för invånarnas säkerhet.

– Det är inte alls bra som det är nu, något måste göras, säger Conny Englund, vice ordförande i bygderådets styrelse.

Tidigare försök att kontakta Telia angående problemen har enligt bygderådet varit resultatlösa. När Ljusdals-Posten kontaktade Telia var det ett annat ljud i skällan. Björn Berg, informationsansvarig på Telia Sonera, tycker att det krävs en rejäl tillsyn.

– Det är jättebra att våra kunder hör av sig. Vi ska lägga en felanmälan och gå igenom den här mobilstationen för att se om radiosändaren fungerar som den ska. De värden som bygderådet har mätt upp är för låga. Vi ska också titta om reservbatterierna är slitna och i så fall byta ut dem.

När ska ni göra tillsynen?

– Vi kommer att åka dit så fort som möjligt, säger Björn Berg.

Finns det möjlighet för boende i Los att få ersättning när era tjänster inte fungerar?

– Om man har varit utan en av våra tjänster i mer än 5 dagar betalar vi kompensation.

Annons
Annons
Annons