Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läsartext: SPF-Järvsö reste till Österrike

Tidigt på morgonen den 3 september åkte 33 SPF:are med Österrike som mål.

Annons

Efter busskaffe och lunch i Brändåsen kom vi till Göteborg. Vid 18-tiden gled färjan ut från kajen i strålande sol.

Nästa dag for vi mot Hamburg. Eftersom SPF hade månadsmöte i Järvsöfolkan skulle vi ha ett i bussen. Siv informerade lite om höstens aktiviteter, gjorde några intervjuer och tackade för mötet. Vi bjöds på kaffe med tillbehör.

Målet för dagen var Schweinfurt. Det blev litet krångel för bron vi skulle åka över var avstängd men efter lite rundkörning var vi framme vid hotellet som låg på en ö precis vid floden Main.

Nästa dag for vi vidare mot Nürnberg och München. Utmed vägen var det stora fält med humlestörar. Snart var vi inne i Österrike och nu var det ett helt annat landskap. Stora bergsmassiv och djupa dalar. På väg mot Kirchberg var det många vägarbeten och långa köer, men vi kom lyckligt fram till vårt hotell som vi skulle bo på i fem nätter.

Dagen efter var det vilodag. Vi gick upp för att åka en linbana men det regnade och molnen hängde ner så vi vände hemåt. Det blev lite shopping och vila istället. På kvällen var det barbeque-kväll med underhållning av tyrolare. Mot slutet blev det ringdans runt borden. Stämningen var hög.

Den här dagen åkte vi mot Salzburg. Vi blev guidade uppe i gamla staden. Mycket intressent. De som inte orkade gå upp till den äldre delen fick åka en liten buss till Mozart Plats. Salzburg är Österrikes fjärde stad. Vi kom tillbaka till vår buss och åkte mot S:t Gilgen där vi fick en båttur på Wolfgangsjön. Under promenaden ner till sjön kunde vi se Värdshuset Vita Hästen. Nu återvände vi till Kirschberg, åt en middag och sedan bar det av till Kitzbul och tyrolerafton.

Nästa dag strålande solsken och resans mål Glossglockner. När vi åkte upp mot höjderna mötte vi plogbilen, för det hade snöat under natten.

Platsen kallades Österrikes Tak. Otroligt vackert. Vi såg några murmeldjur sitta och gnaga nedanför utsiktsplatsen.

Nu väntade Innsbruck. Vi besökte den största basilikan. Otroligt utsmyckad och vacker. På väggarna var det 14 stora målningar som föreställde olika faser i Jesu lidande. Därefter tog vi en promenad genom gamla staden. Såg gamla fina hus och trånga gränder. Åt wienerschnitzel på ett torg innan vi återvände hem.

Sista dagen: Vid 6-tiden for vi mot München och flygplatsen. Allt gick bra och när vi kom till Arlanda fortsatte vi med buss till Järvsö och Ljusdal. Torbjörn var chaufför på resan och Siv var reseledare.

Sonja Thunborg och Bo Jörneblad

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.