Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Energidryck fortsätter säljas utan åldersgräns

/
  • Konsumtionen av energidryck är stor bland skolungdomar. Det finns många olika märken av dem och Burn, Monster och Powerking är några av dem.

Trots hög konsumtion av energidryck bland ungdomar i kommunen finns det ännu inga planer på att införa en 18-årsgräns för drycken på livsmedelsbutikerna i Ljusdal. I butiker nära skolor syns konsumtionen av mest.

Annons

Den första april införde Coop Extra i Bollnäs en 18-årsgräns på energidryckerna de säljer i butiken. I Norge och Danmark är det redan förbudet redan gjort och på flera andra håll i Sverige. Men för livsmedelsbutiker i Ljusdal är det i nuläget inte aktuellt att införa någon åldersgräns.

– Nej, något förbud ska vi inte införa. Det är inte aktuellt, säger Christer Lindgren, butikschef för Coop Extra i Ljusdal.

Men efter att butiken i Bollnäs infört detta kommer de att kartlägga hur konsumtionen ser ut och se om det är ett problem för dem.

– Personligen så tycker jag inte att det är ett problem, det är lite skolungdomar som handlar här, säger Christer Lindgren.

Personalen kommer däremot att hålla koll på om det är ungdomar som köper stora mängder och då upplysa dem att de bör tänka sig för.

På Ica Delins Matmarknad är konsumtionen högre. Och allra helst av skolungdomar.

– Vi säljer hemskt mycket energidrycker. Det är många skolungdomar som köper men även barn och vuxna, säger Anna-Britta Persson, butikschef.

Hon berättar att det ändå inte är direkt några mängder som säljs till en och samma person, utan att det är väldigt många som köper i stället.

– Själv tycker jag inte att ungdomarna ska dricka så mycket av dem men jag kan inte införa någon åldersgräns här. Det måste vi ta upp i alla tre butiker. (Delins Matmarknad i Ljusdal och Färila samt Matpunkten i Ljusdal reds anm.)

– Jag kan tänka mig att ta upp det på mötet som vi ska ha till veckan, säger hon.

Tällebutikens kunder konsumerar mycket energidryck. Där kan Gittan Nygren intyga att det är mycket skolungdomar som kommer för att handla energidryck på dagarna. Och främst killar där drycken av märket Monster är en storsäljare. Men hon tillägger också att det är mycket vuxna som handlar samma dryck.

– Ett tag sålde jag extremt mycket, men i dag är det inte fullt lika mycket, säger hon.

Annons
Annons