Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elitdansare låter mellanstadieelever koreografera

/
  • En lekfull dansföreställning kring hur man dansar Master Minds. I Kläppa fritidsgård utmanades barns kreativitet.
  • Kanske är detta en blivande koreograf? Åtminstone gav Sebastian Smith från Stenhamreskolan prov på kreativitet.
  • Lekfull dans och med skolelever som koreografer. Detta kunde upplevas vid Kläppa fritidsgård under måndagen.
  • Dansösen Anja Nordquist står bakom idén med Master Minds.
  • Dansarna som uppträder för barnen är: bakre raden Oskar Landström, Philip Berlin och främre raden: Maria Nilseng, Louise Perming.
  • Koreografen Björn Säfsten har jobbat med Anja Nordquist i många år.

Dansföreställningen Master Minds gästar Ljusdal i två veckor. Kommunens mellanstadieelever koreograferar tillsammans med fyra utbildade dansare egna föreställningar och låtar fantasin flöda fritt.

Annons

Dansen. En mekanisk kroppsrörelse nedbruten till fyra beståndsdelar; tid rum, vikt och tonus.

Med hjälp av dessa verktyg har koreografen Björn Säfsten och dansösen Anja Arnquist skapat föreställningen Master Minds. Fyra dansare möter under de två kommande veckorna mellanstadieelever på Kläppa fritidsgård i Ljusdal. Tillsammans med de unga eleverna skapar dansarna en ny show vid varje tillfälle genom att integrera mellanstadieklasserna i föreställningen.

– Jag tror att vi lär oss mer om vår egen associationsförmåga också, barnen överraskar ofta, säger Maria Nilseng.

– Det mest intressanta är att försöka se vår dans som eleverna ser den, ibland undrar jag vart de får allt ifrån, säger Philip Berlin.

– Men det viktiga, och det vackra, är att alla barn tas på allvar, deras sätt att koreografera och se dansen bygger hela föreställningen. Det är deras jobb, tillägger koreograf Säfsten.

Det faktum att turnén bara når mellanstadieklasser både försvårar och förenklar processen.

– Barn sägs vara som mest kreativa vid tio års ålder, och det märks, säger Säfsten.

För så fort dansarna utmanat sjundeklassare har eleverna haft svårare att uttrycka vad de ser.

– Det handlar antagligen om att de då börjar värdera allt de vill säga. De flesta frågar sig antagligen om tanken är rätt eller fel, säger Anja Nordquist.

Syftet med föreställningen är att låta barnen dra nytta av sin associationsförmåga. Enligt koreografen Säfsten lär skolan barnen mycket om omvärlden men förminskar samtidigt fantasin.

Mer läsning

Annons