Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valdemars verkstad

/
  • På väggen i verkstaden hänger verktygen fortfarande kvar i rader. Många var specialtillverkade för att klara monteringen av T-Fordarna.
  • Här ett exempel på uppfinningsrikedomen. Detta är en pump som drivs med remmar, och som fungerar fortfarande.
  • Årtalet på dörrens insida talar sitt tydliga språk. Här har inte mycket förändrats genom åren.
  • Än i dag finns stora delar kvar av den cykelbil som Valdemar Eriksson själv gjorde någon gång mellan 1915 och 1920.
  • Mycket tidigt hade man en egen telefonlinje mellan verkstaden och köket. Telefonen hänger ännu kvar på sin plats i verkstaden.
  • På övervåningen till verkstaden hade Valdemar Eriksson sina cyklar och tillbehör.
  • I smedjan ligger massor av grejor fortfarande kvar som minner av den verksahmet som här bedrevs under många år.
  • Smedjan som den ser ut i dag. Här har inte mycket hänt sedan början av 1900-talet.
  • Cyklar står kvar, en del med träskenor.
  • Remmar i taket och elmotorer var till stor hjälp vid monteringen av T-Fordarna. Remdriften fungerar än i dag!
  • Valdemar Eriksson i den tvåsitsiga Rengsjöbilen, som senare såldes till en länsman i Bergsjö. Foto:Sockenbilder, Högs hembygdsförening.
  • Far och son i smedjan. Bilden troligen från 1910–1915. Pappa Lars vid städen och sonen Valdemar tar hand om cykeln.  Foto:Sockenbilder, Högs hembygdsförening.
  • Valdemar Eriksson i sin cykelbil som han tillverkade efter den Rengsjö-bil som pappa Erik Larsson köpte någon gång mellan 1915 och 1920. Foto: Sockenbilder, Högs hembygdsförening.
  • Valdemar Eriksssons verkstad i Hallsta. Foto: Sockenbilder, Högs hembygdsförening.

För många äldre Högsbor torde Valdemar Eriksson i Hallsta, Hög vara ett välbekant namn. Han var cykelreparatören, elektrikern och tusenkonstnären som verkade i socknen under många år.

Annons

Valdemar fick en gedigen utbildning hemma på gården av pappa Erik Larsson, "Ersk-Larsa", som var faktor på sågen i Åsak, mekaniker och smed.

Det handlade mycket om bilar och cyklar hemma på gården i Hallsta, både i smedjan och verkstaden. "Ersk-Larsa" var tidigt ute med att skaffa bil, den första var en Cadillac från 1911. Bilintresset växte och under flera år köptes T-Fordar som kom i monteringssatser med båt till Hudiksvall, och som kördes med häst från kajen i Hudiksvall.

Både Valdemar och hans pappa var kända som riktiga klurgubbar och de uppfann gärna egna verktyg och annat för att underlätta i verksamheten. Bland annat monterades en snabbtelefon mellan verkstaden och köket i huset, och den telefonen finns fortfarande kvar på sin plats.

Erik Larsson levde mellan 1866 och 1944. Valdemar föddes i april 1898 och avled i oktober 1089, 91 år gammal.

Läs mer i måndagens Hudiksvalls tidning den 15 februari.

Annons
Annons
Annons