Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga gesäller tror på framtiden

/
  • UF-företagarna Malin Holmer, 17 år och från Malsta, Therese Olsson, 18 år och från Näsviken, samt Sara Norin, 17 år och från Forsa har utvecklat en dragkedjeförsedd behå-ficka, där värdesaker kan förvaras.
  • UF-företagarna Klas Almstedt, 18 år och från Näsviken, samt Maria Johansson, 18 år och från Hudiksvall, gör en Bromankalender. Den delas ut till alla elever på skolan, och de två företagarna kränger annonser till lokala företag för att täcka tryckkostnaderna.
  • 18-årige Gnarpsbon Johan Engström fick ta emot en check på 2 000 kronor för sitt UF-företag. En verklighetsförankrad idé, löd juryns motivering om den mobila badtunnan som lätt förflyttas från kund till kund.
  • De sex gesällerna: Andreas Jansson, 26 år, Gävle, frisör; Jonas Teike, 23 år, Hudiksvall, målare; Helena Stadin, 22 år, Hudiksvall, målare; Jörgen Sjödin, 40 år, Enånger, hovslagare; Angelica Jansson, 24 år. Hudiksvall, målare; Pär Åslin, 23 år, Hudiksvall, målare.
  • Här får Pär Åslin, 23 år och från Hudiksvall, sitt gesällbrev.

Fyra unga Hudiksvallsbor fick sina gesällbrev på tisdagen. Trots osäkerhet på arbetsmarknaden, så ser de ljust på framtiden.

Annons

Totalt sex gesällbrev delades ut när Företagarna i Hudiksvall hade årsmöte på tisdagskvällen. Fyra av dem gick till unga Hudiksvallbor som satsat på målaryrket: Jonas Teike, 23 år, Helena Stadin, 22 år, Angelica Jansson, 24 år, och Pär Åslin, 23 år.

De säger att de påverkats av höstens och vinterns lågkonjunktur och osäkerhet på arbetsmarknaden, men ändå ser de ljust på framtiden. Med ett gesällbrev i bagaget, som ett bevis på deras yrkesskicklighet som hantverkare, borde de få jobb, resonerar de.

- Bara fyrtiotalisterna går i pension så kommer det bli lättare. Så är det verkligen inom vårt yrke, säger Pär Åslin.

Även en ung företagare belönades på tisdagen. Johan Engström, 18 år och från Gnarp, fick en check på 2 000 kronor för sitt Ung företagsamhet-företag. En verklighetsförankrad idé, löd juryns motivering om den mobila badtunnan som lätt förflyttas från kund till kund.

Annons
Annons