Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Station i Iggesund är ett måste för orten

/

I Iggesund vill Trafikverket dra järnvägen väster om samhället men det vill inte Hudiksvalls kommun.

Annons

För Iggesunds och Njutångers vidkommande är det ingen skillnad på det östra och västra förslaget om dubbelspår på Ostkustbanan. Här är det istället frågan om Trafikverkets linje och kommunens inställning att järnvägen ska bevaras i nuvarande sträckning.

Läs också: Dubbelspår genom Hudiksvall kan innebära rivning av kulturhuset

Dels handlar det om möjligheten att få människor att åka med regionaltågen. Det är avgörande för ortens framtida avveckling skriver utredarna.

Dels är det osäkert om det blir några industrispår till Iggesunds Bruk om järnvägen dras på västra sidan om Iggesund. Från Paperboards sida framförs att järnvägstransporter skulle kunna öka i betydelse för dem. Men bolaget är missnöjt med dagens tågtransporter. Iggesund Paperboard har därför sagt upp avtalet med Trafikverket om att transportera sina produkter med tåg på grund av dagens tidsmässigt opålitliga leveranser. Efter 2016 väntas alla bolagets produkter transporteras till sjöss medan leveranser till bruket fortsatt sker med tåg.

Läs också: Lång väg till dubbelspår

Visserligen blir det ingrepp i den gamla bruksmiljön och längs Radhusgatan när ytterligare ett spår läggs genom byn konstaterar utredarna. Men värdet av en centralt liggande station är större för Iggesund menar utredarna.

För Enångers del kan ett nytt dubbelspår innebära att järnvägen läggs ute vid nya E 4 och det är i så fall nära påfarten på E 4 som det kan bli ett stationsläge.

Hudiksvalls kommun kommer inom kort att bjuda in till samråd kring hur Ostkustbanans dubbelspår ska dras genom kommunen. Målsättningen är att presentera ett förslag till Trafikverket i slutet av nästa år.

Läs också: Ostkustbanans nuvarande sträckning rustas

Annons
Annons