Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De får fyra miljoner till scenkonst

/
  • Cecilia Olsson är manusförfattare och regissör och Ulrika Beijer är producent och musikansvarig.

Projektet Scenplats Glada Hudik får fyra miljoner kronor av Allmänna arvsfonden.

Annons

Med pengarna kan 30 föreställningar lära Hudiksvalls- och Forsaborna om sin egen historia och frågor bland annat kring invandring, krig, lidande och linets betydelse för en bygd.

– I onsdags ringde Mikael Brolund från allmänna arvsfonden, och berättade att vi fått pengarna. Det var ett fantastiskt jubel ute i Fågelvik där jag bor, säger Cecilia Olsson, som är frilansande skådespelare och manusförfattare och regissör i Scenplats Glada Hudik.

Tillsammans med artisten och producenten Ulrika Beijer kommer hon att fortsätta ett samarbete, som bland annat utmynnat i föreställningen I våra kvarter som spelades 2009 och var en föreställningar om Hudiksvall som en småstad i skuggan av andra världskriget.

– Då föddes en massa ideer. Vi jobbade ideellt den perioden, och man orkar inte jobba ideellt hur länge som helst. Det här är ett heltidsjobb, säger Cecilia Olsson.

Med en budget på drygt elva miljoner kommer duon att knyta bland annat skådespelare och musiker till sig, och göra tre produktioner under tre år, där de riktar sig bland annat till barn och ungdomar. Skolbarn kommer att få vara med och bestämma delar av innehållet i föreställningarna, och kommer också att få ställa frågor, och diskutera sina funderingar efter showen.

Den första föreställningen heter 1721. Den handlar om ryssbränningen i Hudiksvall, och hur det är att leva i ett land i krig.

– En av frågorna som vi vill ställa i den här föreställningen är om det finns någon skillnad på att förlora ett barn i Hudiksvall 1721 och att förlora ett barn i Syrien i dag, säger Cecilia Olsson.

Den andra föreställningen heter Forsablått och handlar om linets betydelse för Hälsingland, och framför allt då Forsa. Den har också temat invandring, då många tyskar flyttade till bygden för att kunskapen behövdes för att driva industrin framåt. Bland annat var det i Forsa som ett av de första daghemmen fans, då disponenten förstod att arbetande kvinnor kan behöva barnpassning. Den tredje föreställningen heter Ett bloss i natten och handlar om båtflyktingar som strandade utanför Hudiksvalls kust 1945.

– Den handlar bland annat om hur vi bemötte invandrare då. Det är inte bara en invandringsfråga, vi vill också berätta att detta har hänt, säger Cecilia Olsson.

Förutom pengarna från arvsfonden får projektet en och en halv miljon kronor från kommunen. Cecilia Olsson kan berätta att det inte bara var att skriva på en enkel blankett och skicka in.

– Vi har arbetat i över 300 timmar bara med ansökan. Vi är enormt glada att vi har fått det här förtroendet från alla parter, säger Cecilia Olsson.

Annons
Annons
Annons