Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beredd på tuffa tag

/
  • Det finns många trånga utrymmen i en korvett.
  • Klimatet blir tufft på ett annat sätt när Emmelie Olsson ger sig ut på havet. Vid Somalias kust är det redan nu 37 grader varmt.
  • Emmelie Olsson på HMS Stockholms signalbrygga, där hon ska tjänstgöra.
  • Korvetterna HMS Stockholm och HMS Malmö kommer att fraktas till Djibouti i ett annat, större fartyg.

Emmelie Olsson från Enånger ger sig med gott humör in i uppgiften att skydda fraktfartyg längs Somalias kust mot havspirater.

Annons

– Jag tycker att det ska bli jättekul. Det värsta är nog att lämna alla därhemma under fyra månader.

21-åriga Emmelie Olsson är sjöman och har fått sin utbildning under militärtjänstgöringen i Karlskrona, där hon nu bosatt sig. Direkt efter utbildningen fick hon jobb och i jobbet ingår att vara beredd på uppdrag långt utanför landets gränser. Hon är en pigg tjej med vaken blick som berättar:

– Det hade surrat i luften att det skulle bli ett uppdrag snart. Jag ville verkligen med, det är ju på båtar jag vill vara, säger hon.

Sverige ingår i den EU-ledda havsstyrkan som med FN-mandat verkar i Adenviken utanför Somalia. De ska skydda fartyg lastade med mat och förnödenheter mot anfall från pirater som kapar fartygen och kräver stora lösensummor för att släppa lasten och besättningen.

– Vi är tre svenska fartyg som kör runt och bevakar så det inte kommer pirater, berättar Emmelie Olsson.

Det är korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm, där Emmelie Olsson ska jobba, samt stödfartyget HMS Trossö som börjar sin insats 15 maj. Basen kommer de ha i Djibouti, ett litet land som ligger inklämt mellan Somalia och Eritrea. Där är hela EU-styrkan stationerad.

– Piraterna åker runt i vanliga fiskebåtar, så de är svåra att upptäcka. Sedan har de snabbgående gummibåtar och tar sig ombord med äntringshakar. På 20 minuter kan de ta över ett fartyg.

Hon är inte speciellt rädd för risken att hamna i strid.

– Farligt är det ju alltid. I en skarp insats kan allt hända, men alla känner sig redo och vi har övat sedan jul, konstaterar hon och lägger till att hon vill göra en bra insats för en bra sak.

Samtidigt minskar risken för en piratattack avsevärt när piraterna ser att fartyget omges av fullt bestyckade krigsfartyg. Då känns det förmodligen ogynnsamt för piraterna att gå till anfall i gummibåtar.

Poängen är alltså att verka avskräckande och båtarna ska också visa upp sig och ha havsövervakning när de inte eskorterar fartyg.

Emmelie Olssons uppgift ombord blir som radiooperatör och hon räknar med att vara till sjöss 70 procent av tiden mellan 15 maj och 15 september, då uppdraget är slutfört.

Den svenska besättningen och underhållspersonalen uppgår till totalt 152 personer. 35 man, varav 16 värnpliktiga, kommer att vara ombord på HMS Stockholm när de åker på uppdrag. Emmelie Olsson är enda tjej på båten och ska dela rum med 15 andra.

– Bara det är en stor utmaning. Vi har trevåningssängar och när de fälls ut finns det bara tre kvadratmeter golvyta att röra sig på. Vi kommer att lära känna varandra väl och det blir nödvändigt att respektera varandra.

Klimatet är tufft. Det är redan nu 37 grader varmt och då är det långt till sommaren. Även om det finns luftkonditionering ombord och trots att båten har värmereflekterande färger lär det bli varmt, samtidigt kan räkna med rejäla vågor.

– Det är nog svårt att föreställa sig hur det egentligen blir. Men helt klart är det en erfarenhet för livet, tycker Emmelie Olsson.

Trots att hon är sjöman kommer hon att flyga till Afrika i början av maj för att vara på plats när uppdraget börjar.

Korvetterna åker däremot båt till platsen, inuti en större båt, för att inte slita på utrustningen.

Annons
Annons