Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att bygga bil kräver tid och tålamod

/
  • Det har tagit cirka fem år att bygga bilen och nu ser Henrik Berglund till att njuta.
  • Henrik Berglund beskriver sig som en bilnörd, men kör heller landsväg än att bränna gummi på cruising.
  • Det finns bara två säten. På den här turen är det sonen Allan Berglund som åker med.
  • Bilen har en egen logotyp som hämtat inspiration från symbolen för smittförande ämne.

En ritning i en bok har inspirerat Henrik Berglund att bygga en egen bil från grunden. Nu, fem år senare, är den klar. Första långkörningen visade sig bli en riktig prövning, men nu njuter han bakom ratten.

Annons

Utanför affären Svempas i Segersta sitter Henrik Berglund tillsammans med sjuårige sonen Allan. Till vardags bor de i Stockholmsförorten Hässelby, men nu är de i stugan utanför Segersta.

En bit bort står bilen parkerad. Trots att den är ganska så liten syns den på långt håll. Det är sannerligen inget fordon för den som vill ta sig fram efter vägarna så obemärkt som möjligt.

– När jag åkte hit upp så vinkade folk och blev verkligen glada av att se den, berättar Henrik Berglund.

Det är en Lotus Super Seven, en äldre tävlingsbilsmodell, som han själv byggt från grunden. Ritningen och beskrivningen hittade han i en bok och blev så pass inspirerad att han bestämde sig för att förverkliga den.

– Så egentligen var det en slump som gjorde att jag började bygga på just den här modellen, berättar han.

Under fem år har han jobbat på bilen under lediga stunder. Även om han renoverat bilar innan, var det här en helt ny utmaning. Flera gånger har han kört fast, men fortsatt. Till sin hjälp har han haft ett forum på nätet, men också bland annat behövt lära sig svetsa och billackera.

– Jag har aldrig hållit på med ett projekt som spänt så här långt över tid innan, så det har varit min största utmaning, berättar han.

I juni var det äntligen dags att registrera bilen och Henrik Berglund konstaterar att fem års slit har varit värd mödan.

– Det är en speciell känsla att få köra en bil som man själv byggt, sedan går den verkligen som ett spjut och är väldigt rolig att köra, berättar han.

Ändå var första riktiga körningen inte alls så angenäm. Bilturen gick mellan Hässelby och stugan.

– Jag hade aldrig åkt i en sådan här bil innan, även om jag byggt på den i fem år, och var inte alls förberedd på hur det skulle kännas.

Att möta långtradare i en bil som bara väger 650 kilo var till en början en rysare, men den visade sig vara förvånansvärt stabil. Ljudet i den taklösa bilen var också öronbedövande trots att Henrik Berglund hade förberett sig med skinnhuva på huvudet. Snabbt såg han till att komplettera med öronproppar.

Eftersom karossen och chassit består av glasfiber och aluminium är det inte bilen man vill krocka med.

– Det är ju en tävlingsbil som ska vara så lätt och snabb som möjligt, förklarar Henrik Berglund och berättar att under motorhuven finns en Opelmotor som genererar 150 hästkrafter.

Även om Henrik Berglund njuter av sin bil är han inte den som håller hårt i bilnyckeln. Hittills har hans fru Åsa och två vänner kört den.

– Det är svårt att säga vad det är som gör att jag gillar bilar, men jag få en högre puls när jag sätter mig bakom ratten. Så är det bara.

Själv är han såld på amerikanska bilar, men helgens crusing inne i Bollnäs var inget han lockades av.

– Jag är en bilnörd, men att cruisa runt med typ arton andra män i en Pontiac är ingenting för mig, säger han och verkar trivas bättre där han kör med sonen efter landsvägen i Segersta.

Henrik Berglund

Familj: Barnen Elsa och Allan samt hustrun Åsa

Bor: I Hässelby, men just nu i stugan utanför Segersta

Arbetar: På reklambyrå

Bakgrund: Uppväxt i Bollnäs, tidigare trummis i Atomic Swing

Aktuell: En bok av Chris Gibbs har inspirerat honom att bygga en Lotus Super Seven

Annons
Annons
Annons