Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Söderhamn stegar närmare dubbelspår: "Bara att trycka på start"

Nu har fullmäktige i Söderhamn sagt ja till dubbelspår och ny dragning av Ostkustbanan i kommunen.
– Jag tror verkligen vi kommer att få det här på plats, säger kommunalråd Sven-Erik Lindestam (S).

Annons

Ett dubbelspår mellan Stockholm och Sundsvall har länge varit en ödesfråga bland politiker i kommunerna efter kusten från Gävle till Sundsvall.

Läs mer: Plan för dubbelspår

Med dubbelspår mellan Stockholm och Sundsvall kan restiderna förkortas rejält.

Varje kommun har de senaste åren tagit fram översiktsplaner för Ostkustbanan, genom att göra så är det ”bara att trycka på startknappen när det blir dags” som Söderhamns kommunalråd Sven-Erik Lindestam uttrycker det.

Läs även: Tågstation under jord – ännu en tunnelförslag har sett dagens ljus

Efter flera turer och alternativa sträckningar klubbade ett enigt kommunfullmäktige igenom det västliga alternativet i den senaste översiktsplanen som var utställd tidigare i år.

– Det är unikt att Gävle, Söderhamn, Hudik, Nordanstig och Sundsvall tillsammans planerat det här, när pengarna kommer är det planerat och klart. Det handlar om en tidsvinst på flera år, säger han.

Läs också: Tvärnej till tunnlar – Trafikverket backar inte

Nu hoppas kommunerna bara på ett positivt beslut i nästa års transportplan från Trafikverket.

– Jag är mer positiv till dubbelspår i dag än för ett par år sedan, jag tror verkligen att vi kommer att få det här på plats. Det vi gör nu är ett unikt arbete, den dag det kommer pengar ska det vara planerat och klart, säger Sven-Erik Lindestam.

Men innan det kan bli aktuellt med något bygge krävs översiktsplaner från övriga kommuner. Än återstår alltså flera delar innan dubbelspår kan byggas, inte minst avsatta pengar och ett klart för byggstart för Trafikverket.

Det lär inte handla om en byggstart de närmsta åren. Men genom projektet Nya Ostkustbanan jobbar offentliga och privata aktörer i Västernorrlands och Gävleborgs län för att förverkliga dubbelspåret.

Målet är just att påskynda beslutet att bygga en dubbelspårig järnväg mellan Gävle och Härnösand, och att Nya Ostkustbanan ska vara klar 2025.

– Jag tror inte på 2025, men 2027 till 2030 är en möjlighet i det absolut bästa läget, säger Sven-Erik Lindestam.

Det är den blåmarkerade sträckningen som kommunfullmäktige klubbade i genom under måndagens möte.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Annons
Annons
Annons