Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bil havererade efter reparation – ägaren får rätt efter anmälan

En man från Söderhamn har anmält ett Hudiksvallsföretag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter en misslyckad bilreparation. Företaget måste nu stå för reparationskostnaderna.

Annons

Läs mer: Bilhandlare sålde trasig bil – Bollnäsbo får rätt till ersättning

Tvisten börjar med ett misslyckat kamremsbyte. Efter att den Söderhamnsbördiga mannen lämnat in sin bil till Hudiksvallsföretaget byttes kamremmen ut. Men ett par månader senare blev det problem igen efter att en pinnbult till kamremsträckaren lossnat.

Trots ytterligare reparationer havererade bilen. Vid ett återbesök uppger företaget att haveriet troligtvis har orsakats av problem i motorn från en längre tid tillbaka.

Läs även: Bilen havererade efter tre dagar – nu ska säljaren betala

Läs också: Söderhamnare köpte bil – var avställd och hade mängder med fel

Mannen menar att det inte var fel på bilen innan den lämnades in, och att företaget därför ska stå för kostnaderna. Bilen blev obrukbar och han tvingades köpa en ny.

Företaget uppger att reparationen gjorts enligt anvisningarna och att reparatören informerat om att motorn "inte mådde 100 procent". Men ARN bedömer att företaget har brustit i sin fackmässighet genom att låta kunden hämta ut bilen utan att informera eller ha undersökt motors nedgångna skick nämnare.

Nämnden menar att bristen bidragit till den uppkomna skadan. Företaget bör därför hjälpa till att reparera det fel som uppkommit och stå för kostnaderna.

Läs mer: Köpte begagnad bil – gick sönder efter tre veckor

Annons
Annons
Annons