Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s besked ställer spårfrågan på sin spets

SJ levererade en dödsstöt i veckan. En dödsstöt för västlig spårdragning eller en dödsstöt för Hudiksvalls stadsutveckling. Så kan man cyniskt och hårddraget sammanfatta läget.

Annons

Vilken väg ska tågen ta genom Hudiksvall. Och kommer SJ att stanna sina snabbtåg även i framtiden?

Att SJ planerar för att inte låta sina snabbtåg stanna i Hudiksvall är en kalldusch, eller snarare avkylande som ett juldopp i Hudiksvallsfjärden.

SJ argumenterar för en delad spårlösning, där de långsamma passagerartågen kör genom centrum på befintlig streckning medan snabbtågen, tillsammans med godstågen, kan passera staden i hög hastighet. Sundsvall non stop Arlanda hägrar för SJ. Det betyder att man vill susa förbi Hudiksvall. Ju snabbare desto bättre.

Det är bara att tacka SJ för den brutala uppriktigheten som gör att konsekvenserna av de olika alternativen som står emot varandra blir ännu tydligare.

En delad lösning innebär att Hudiksvalls attraktionskraft som arbetsort och pendlingsstad minskar kraftigt. Och de ledande kommunpolitikerna tar till starkare ord. Skulle SJ:s förslag bli verklighet ”kan man lika gärna lägga ned Hudiksvall” säger Caroline Schmidt (C) och Mikael Löthstam (S) fyller i med ”ohyggligt negativa konsekvenser”.

Läs mer: SJ vill köra förbi Hudiksvall - kommunalrådet "ohyggligt negativa konsekvenser"

SJ:s besked är inte världens undergång, men en undergång för Hudiksvalls tillväxtstrategi. Och det är vad uttalanden avser. Redan idag är pendlingen betydande, och planen är att det ska växa. Med ett centralt stationsläge och bra kommunikationer har Hudiksvall alla möjligheter att bli en välmående liten stad som är ett charmigare alternativ än Sundsvall och Gävle.

Trafikverket har argumenterat emot en delad spårlösning av kostnadsskäl, och för att det riskerar att bli en flaskhals. Men flaskhalsen blir mindre om SJ helt frankt inte tänkte köra in sina snabbtåg till Hudiksvall.

En östlig dragning med dubbelspår gör det svårare för SJ att inte göra ett stopp. Tidsvinsten blir mindre eftersom tåget ändå måste sakta ned i centrala Hudiksvall och då kan tåget lika gärna stanna.

Läs mer: Kan vi nå fram ett avgörande i spårfrågan

Här behöver länet gemensamt uppvakta SJ:s ägare staten. För hotet gäller inte bara Hudiksvall, utan även Söderhamn och Gävle. Infrastrukturminister Tomas Eneroth och civilminister Ardalan Shekarabi behöver få höra ett samlat län med en röst.

En järnväg som läggs kommer att ligga i hundra år. Bolag som kör tåg kan komma och gå, men rälsen består. Även om SJ skulle fås att backa från planeringen så är en lösning med delat spår en framtida möjlighet att göra det enklare att hoppa över Hudiksvall.

Vad som ligger i vågskålen i spårdebatten har aldrig varit tydligare än idag. För det förtjänar SJ trots allt ett tack för sin uppriktighet.

Läs mer: Hellre station i centrum än bevarat kulturhus

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c) samt för närvarande tf politisk redaktör på ÖP.

Annons
Annons
Annons