Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rullande studiebesök på OKB stannade i Hudiksvall: "Folk är onödigt oroliga"

Kustkommunernas politiker tog Trafikverkets konferenståg längs Ostkustbanan, för att diskutera dubbelspår med Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Annons

– En sådan vacker stationsbyggnad.

Det var det första Karin Svensson Smith (MP) sa när hon på måndagen klev av konferenståget på perrongen i Hudiksvall.

Läs även: Här är fördelarna och nackdelarna med de olika alternativen

Kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam (S) och hans kollegor i kustkommunerna träffade Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott för att diskutera Ostkustbanan. Från kustkommunernas bolag Nya Ostkustbanan fanns vd Ingela Bendrot med.

Men det är inte säkert att byggnaden kommer att vara station i framtiden, om dubbelspåret dras i en västlig korridor och utan att en fråga hann ställas kom snabbt det centrala stationslägets betydelse på tal.

Läs även: Självklart för Monitor att behålla centralt stationsläge

Karin Svensson Smith tog själv upp Laholm och Falkenberg som exempel.

– Stationerna kallas för lilla husen på prärien. Där har man inte sett den dynamiska utveckling man hoppats på, säger hon och tillägger att de centrala stationslägena blir ännu mer attraktiva när man ser att allt fler ställer bilen.

Det kommunal bolaget Nya Ostkustbanan arrangerade en resa med  Karin Svensson Smith, som är ordförande i riksdagens trafikutskott.

Kommunens planer på att bebygga Kattvikskajen nära en tågstation har Karin Svensson Smith, som är ordförande i riksdagens trafikutskott, full förståelse för.

– Det har en stor potential, så vitt jag kan bedöma, säger hon.

Men i Hudiksvall finns det många kritiska röster mot att dra dubbelspår längs nuvarande spår genom stan. Det finns en stor oro för barriärer och buller från godståg.

– Jag tror folk är lite onödigt oroliga, säger Karin Svensson Smith och menar att framtidens järnväg kommer att bullra mindre och att det går att sänka hastigheten för godståg om de bullrar för mycket.

Farligt gods som transporteras på tåg är bättre och säkrare än att godset körs på lastbil – även om tågen går genom städer, anser hon också.

Läs även: Iggesunds bruk är beroende av tågstationen

Och själv är hon från Lund som har ett dubbelspår rakt genom samhället.

– Det är vi otroligt tacksamma för. Det klagades förr på barriärer, men det är det ingen som gör idag, säger Karin Svensson Smith.

Konferenståget stannade till vid stationerna mellan Gävle och Sundsvall.

Det var kustkommunernas bolag Nya Ostkustbanan som arrangerade studieresan för att Karin Svensson Smith vill veta mer om ett framtida dubbelspår skulle öka kapaciteten och minska restiderna.

Regeringen har sagt sig vilja satsa 622 miljarder kronor på transportsystemet mellan 2018 och 2029. Trafikverket kommer snart få i uppdrag att utreda hur de pengarna ska fördelas och i slutet av nästa år kommer en ny transportplan att klubbas.

Det finns inga pengar för att bygga ut allt på en gång, därför tror Karin Svensson Smith att det är viktigt att järnvägen bättre matar hamnarna längs kusten.

Landshövding Per Bill var med på konferensresan och han anser att dubbelspåret är oerhört viktigt för Gävleborg.

Med dubbelspår kommer fler att våga bygga bostäder och fler kommer att kunna tänka sig att bo på ett ställe och jobba på ett annat, enligt Per Bill.

– Tåg som går i tid och kommer fram i tid är det allra viktigaste, säger han och satte sig längst fram i tåget när det skulle åka genom Hudiksvall, en av de svåraste passagerna att lösa längs Ostkustbanan.

Annons
Annons
Annons