Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Nätverk samlar barnens upplevelser – lockade fler besökare i år

En kraftsamling från Hälsingland Turism och åtta företag som riktar sig till barn summerar sommarens utfall i ett ord: lyckat.

I nätverket ingår företag från hela Hälsingland, med den gemensamma nämnaren att deras verksamhet riktar sig till barn. Trots att det bara är andra året som de är i gång har alla märkt av en klar ökning av antalet besökare.

– Resultatet av det här är verkligen stärkande, säger Charlotta Netsman, Stenegård.

Läs mer: Barnens Hälsingland utmanar i Gävle och Sundsvall

Både Dellenbanan och Voxnabruks Kanot och camping har haft full beläggning och märkt en tydlig skillnad mot tidigare år, nämligen besökare från nya håll. Tyskar, holländare, britter och schweizare har märkts bland de utländska besökarna.

– Vi har haft många barnfamiljer i år. Det verkar som vi har blivit profilerade som ett bra ställe för dem, säger Christoffer Karlström, Voxnabruks kanot och camping.

Robin Söderberg, Dellenbanan, Åsa Forsman, Mulle Meck, Maria Owén, Hälsingland Turism, Charlotta Netsman, Stenegård, Christoffer Karlström, Voxnabruks kanot och camping samt Göran Bratt, Rengsjö hembygdsförening, är några av de aktörer som är med i nätverket Barnens Hälsingland.

Barnens Hälsingland har satsat på digital marknadsföring i år för att möta kunderna.

– Det ska vara enkelt att söka och enkelt att hitta upplevelser i Hälsingland, säger Maria Owén.

Tanken är att paketera upplevelser och locka barnfamiljer – och varför inte mor- och farföräldrar med barnbarnen – att stanna en vecka eller mer i Hälsingland. Närheten till Mälardalen och Arlanda är det bästa tänkbara för att locka besökare från en bred marknad, förklarar Maria Owén.

– Det här är bara början på att paketera Hälsingland som resmål.

Maria Owén, Hälsinglands Turism, diskuterar marknadsföring med Robin Söderberg och Åsa Forsman.

Arbetet fortsätter med att bygga ett digitalt varumärke som återkommer.

–Vi planerar fortsatt samarbete. Det här har varit lyckosamt, säger Robin Söderberg, Dellenbanan, och får medhåll av samtliga runt bordet.

Läs mer: Turistmålen satte nya rekord

Läs även: Hälsingland Turism avvecklas vid årsskiftet

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons