Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår intresserar riksdagen – ett rullande studiebesök på OKB

På Trafikverkets konferenståg diskuterades Ostkustbanans framtid på måndagen. Sveriges längsta flaskhals har sträckan mellan Gävle och Härnösand.

Annons

– Det är oerhört viktigt, säger landshövding Per Bill om dubbelspårets betydelse för Gävleborg.

Han fanns med på konferenståget där huvudpersonen var Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam (S) och hans kollegor i kustkommunerna träffade Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott för att diskutera Ostkustbanan. Från kustkommunernas bolag Nya Ostkustbanan fanns vd Ingela Bendrot med.

Hon ville veta mer om hur ett framtida dubbelspår skulle öka kapaciteten och minska restiderna.

Läs även: Söderhamn har sagt ja till dubbelspår

Regeringen har sagt sig vilja satsa 622 miljarder kronor på transportsystemet mellan 2018 och 2029. Trafikverket kommer snart få i uppdrag att utreda hur de pengarna ska fördelas och i slutet av nästa år kommer en ny transportplan att klubbas.

Det talas mycket om ett enormt underhållsbehov av järnvägssystemet, men Karin Svensson Smith tror inte att det kommer att sluka alla medel utan det kommer att finnas pengar över till nya satsningar.

På konferenståget fanns landshövdingen, politiker från alla kustkommunerna mellan Gävle och Härnösand, folk från Trafikverket och SJ och så Karin Svensson Smith (MP) som är ordförande i riksdagens trafikutskott.

Men allt kan inte byggas ut på en gång. Och därför är det viktigt att till exempel längs kusten ta tillvara vattenvägarna bättre, enligt Karin Svensson Smith.

– Det finns hamnar som kan matas bättre med järnväg och då får vi ett bättre transportsystem, säger hon.

Läs även: Ny järnvägskorridor ska väljas i Nordanstig

Det var kustkommunernas bolag Nya Ostkustbanan som arrangerade studieresan och kommunpolitiker fyllde vagnen tillsammans med chefer från bland annat Trafikverket.

Dubbelspåret längs Ostkustbanan kommer att vara en av de allra viktigaste frågorna som Per Bill kommer att jobba med under sin tid som landshövding, enligt honom själv.

Fler kommer att våga bygga bostäder och fler kommer att kunna tänka sig att bo på ett ställe och jobba på ett annat, säger Per Bill.

Läs även: Över fem miljarder för dubbelspår förbi Hudiksvall

– Tåg som går i tid och kommer fram i tid är det allra viktigaste, säger han och satte sig längst fram i tåget när det skulle åka genom Hudiksvall, en av de svåraste passagerna att lösa längs Ostkustbanan.

– Jag är övertygad om att det är viktigt att man ska kunna gå till en station och att livet ska växa upp kring tåget, säger Per Bill.

Annons
Annons
Annons