Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bolaget kraftsamlar – så ska arbetet med dubbelspår på Ostkustbanan bli klart fortare

Utvecklingen av Ostkustbanan från enkelspårig till dubbelspårig ska skyndas på. Bolaget Nya Ostkustbanan har rekryterat en ny vd som ska visa betydelsen av dubbelspåret för regeringen.

Annons

Arbetet med att utveckla Ostkustbanans enkelspår till dubbelspår fortsätter. De tio kommunerna längs spåret, Region Gävleborg och Landstinget Västernorrland ingår i bolaget Nya Ostkustbanan nu tar ett krafttag för att skynda på processen.

Den nyrekryterade vd:n Ingela Bendrot ska ligga på beslutsmakarna så att de prioriterar järnvägen.

– En fungerade järnväg är bra för näringslivet och ger nya möjligheter att pendla, studera och arbeta. Ett dubbelspår är därför viktigt och det blir mitt jobb att se till att makthavarna inte glömmer det, säger hon.

Sven-Erik Lindestam (S), Ingela Bendrot och Peder Björk (S) för Nya ostkustbanan.

Läs mer: Utredning stödjer dubbelspår – ger största godsökningen i hela landet

Järnvägen är enkelspårig i 27 mil, vilket är den längsta i Sverige. Skulle den bli dubbelspårig betyder det halverad restid och utökade möjligheter för pendling. Det skulle till exempel gå att åka från Söderhamn till Stockholm på under en timme och tjugo minuter.

– Arbetsmarknaden i Söderhamn till exempel är inte så stor, men med det här blir den mycket större. Det är framförallt viktigt för boendemarknaden. Du skulle kunna bo här och pendla till jobbet i Stockholm, eller snabbare ta dig till Mittuniversitetet för att studera, säger Sven-Erik Lindestam (S), kommunalråd i Söderhamn.

Läs mer: Över hundra yttranden om förslaget på dubbelspår genom Hudik: "Lite ovanligt"

Målet med bolaget är att snabba på utbyggnaden mellan Gävle och Härnösand. I bästa fall kan dubbelspåren bli verklighet i slutet på 2020-talet. Tidigare har det arbetet gjorts i form av projekt, men för att få ett mer långsiktigt arbete bildades bolaget för ett år sedan.

Ostkustbanan är enkelspårig i 27 mil.

– Järnvägen i Sverige är viktig för transporten, speciellt för godstransport. Men systemet blir inte starkare än sin svagaste länk, säger Peder Björk (S), ordförande i Nya Ostkustbanan och kommunalråd i Sundsvall.

Nästa steg är att regeringen lämnar in en proposition om infrastrukturen till Riksdagen. Målet för Ingela Bendrot är att Ostkustbanan får så mycket utrymme som möjligt i den.

Läs mer: Mer tid ges åt OKB – infomöten med Trafikverket i oktober

Fakta: Ostkustbanan

Ostkustbanan är en hårt trafikerad järnväg som är elektrifierad och fjärrblockerad. Banan trafikeras både av godståg, fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg och även nattåg. Flera nya mötesstationer är byggda och tagna i bruk de senaste året för att öka kapaciteten. Dubbelspår finns mellan Stockholm och Gävle, förutom en kort sträcka norr om Uppsala samt mellan Skutskär och Furuvik som nu byggs om till dubbelspår. Mellan Stockholm och Skavstaby (där Arlandabanan viker av) är det fyra spår i bredd.

Källa: Trafikverket.se

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Annons
Annons
Annons