Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett mer än jobbigt ordförandeskap

/

Den första juli blir Sverige ordförandeland i EU. Spelar det någon roll? Absolut.

Annons

Den borgerliga regeringen har hela tiden sett ordförandeskapet som en stor möjlighet. Precis som Mona Sahlin och oppositionen ser den potentiella hotbilden.

Förra gången Sverige var ordförande i EU innebar det en total medieskugga över oppositionen. Och den dåvarande regeringen lade grunden för sin nästa valseger.

Så det är viktigt.

Chanserna att visa ett framgångsrikt statsmannaskap är stora.

Är det då lika som förra gången?

Nej, det är betydligt svårare denna gång.

Vid en träff med liberala ledarskribenter uttryckte sig Marit Paulsen, folkpartiets förstanamn på listan till EU-valet, att det blir ”ett mer än jobbigt ordförandeskap”. Det främst på grund av finanskrisen och den protektionism och nationalism som följer i dess spår. Möjligheterna att få något annat gjort är små.

Faktum är att Sverige har sämsta möjliga förutsättningar.

Förutom en fördjupad finanskris kommer Sverige vid tillträdet av ordförandeskapet få ett helt nyvalt parlament. Och kommissionens ledamöter, som styr verksamheten och även är något av EU:s ordningsmän och lagens väktare, bara väntar på att få avgå.

Den väljs ny efter nyår.

Så risken är stor under Sveriges ordförandeskap att kommissionärerna städar skrivbordet och räknar pensionen, samtidigt som det nyvalda parlamentet försöker starta upp sitt arbete. Ingen drömsits om man vill få något gjort. Eller så kan man se det som en stor möjlighet att utöva ledarskap.

Förra gången Sverige var ordförandeland i EU fanns det även en överenskommelse om nationell vapenvila – eller enighet – mellan oppositionen och regeringen. Ordförandeskapet blev en nationell angelägenhet.

Frågan är om Mona Sahlin anser att samma spelregler ska gälla även denna gång?

Det nuvarande ordförandelandet, Tjeckien, har totalt misslyckats med sitt ordförandeskap. Det just på grund av inrikespolitiska kriser.

Och misslyckandet får stora konsekvenser för arbetet inom unionen.

För EU:s arbete kom finanskrisen i sämsta tänkbara läge. Intresset från EU länderna att lägga mycket tid på EU:s nya grundlag, fördraget, finns inte längre. Utan den stannar stora delar av reformarbetet upp.

Till exempel styr det nya fördraget, tydligare än tidigare, vilka frågor som ska till parlamentet och vilka som ska stanna i Sverige.

Även möjligheten att fatta beslut i majoritet, istället för att alla länder ska vara överens, är en del av det nya fördraget. Medlemsförhandlingar med Turkiet är en annan nöt att knäcka.

”Alla som har varit EU-president vill fortsätta vara det för evigt”

Det sa Göran Persson när han avgick efter Sveriges ordförandeskap förra gången.

Och då hade han dominerat den politiska scenen i Sverige under ett halvår. Det lade grunden för socialdemokraternas valframgång året därpå.

Så potentialen är stor för Fredrik Reinfeldt och regeringen.

Men förutsättningarna är tuffa. Mycket tuffare än förra gången.

 

 

 

 

 

Annons
Annons