Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strider om ordet fäbod

Fäbodbrukarna har inte rätt att använda ordet fäbod i sin marknadsföring. Det är varumärkesskyddat av Melkers chark i Dalarna som tillverkar fäbodskinka.

Annons

– Och skinka har väl nästan aldrig producerats på svenska fäbodar, säger Calle Höglund från Trönö, ordförande för Gävleborgs fäbodförening.

Melkers chark fick ordet fäbod varumärkesskyddat första gången 1981. Frågan aktualiserades när en fäbodbrukare i Härjedalen i somras tänkte sälja fäbodglass, men vågade inte eftersom Melkers chark kunde ha drivit frågan till domstol.

– Fäbodglassen var ju verkligen tillverkad på en fäbod till skillnad från fäbodsskinkan. Leksandsbröd säljer ett fäbodknäcke, men de har betalat Melkers chark för att de får använda ordet, säger Calle Höglund.

Marknadsföringsproblemet har diskuterats i Gävleborgsföreningen, men det är riksföreningen Sveriges fäbodbrukare som driver ärendet. De ska nu få hjälp av LRF att försöka hitta en lösning.

Martin Berger, områdesjurist på Patent- och registreringsverkets design- och varumärkesavdelning i Söderhamn, hittar inte i akten någon motivering till hur någon kunde få ensamrätt på ett så pass generellt begrepp.

– Ett ord måste ha särskiljningsförmåga. Det får inte bara beskriva hur eller var varan produceras, dess kvalitet eller hur den ser ut. Du får inte skydda kaffe som ett varumärke för kaffe, men kaffe går bra att ha som varumärke för jeans. Jag kan tänka mig att det då sa att fäbod är en plats där inget produceras. Det är ju på senare år som det blivit populärt med lokalproducerat och småskalighet.

PRV kan bara fråga Melkers chark om de frivilligt släpper sitt skydd. Om de inte gör det, måste kritikerna gå vidare till tingsrätten för att få till en hävning.

– Om man anser att det är frågan om vilseledande marknadsföring är det istället Marknadsdomstolen man ska gå till, säger Martin Berger.

Pär Olsson, vd för Melkers chark, har förhoppningar att frågan ska lösas sedan han inlett samtal med LRF:s ordförande i Dalarna.

– Vi vill varken vilseleda kunder eller beröva fäbodbrukarna möjligheterna att tjäna pengar på sin verksamhet, men frågan är inte så enkel och det har aldrig gått att få till ett konstruktivt samtalsklimat med Sveriges fäbodbrukare. Vi kan inte bara lämna över varumärket eftersom delen som rör spannmål har tagits över av Leksandsbröd när de betalade en summa till oss. Ingen har vad jag vet tagit kontakt med Leksandsbröd. Eftersom vi fått de här rättigheterna på helt laglig väg är det sedan rimligt att även vår situation beaktas i det här.

Annons
Annons