Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staden ska bli tryggare för kvinnor

Den moderna staden är byggd för män, sa forskaren Micael Nilsson från Boverket när han besökte Gävle under onsdagen.
Nu kan kommuner och fastighetsägare få bidrag för att göra stadsmiljöer mer jämlika och trygga.

Annons

– Det handlar inte om särskilt mycket pengar, men jag hoppas att de kan stimulera kommunerna till att börja tänka på jämställdhetsaspekter när de arbetar med översikts- och detaljplaner, säger Carina Löfgren, sakkunnig i jämställdhetsfrågor vid länsstyrelsen.

Bidrag kan beviljas till exempel för extraupplysning i gångtunnlar, borttagande av buskar, genomskinliga väggar på parkeringshus.

– Ska man tänka på de här aspekterna när man bygger en gångtunnel kanske man inte har tillräcklig kunskap själv, utan måste ta in en konsult. Då kan man få bidrag för den merkostnaden, säger Carina Löfgren.

Projekten ska genomföras i år och nästa år för att sedan kunna utvärderas. Goda exempel ska lyftas fram.

Vid det första ansökningstillfället hade länsstyrelsen en halv miljon kronor att fördela. Det kom bara in två ansökningar, från Gävle och Sandviken.

– Men Boverket fick uppdraget så sent att ansökningstiden i princip var slut när man var färdig med förutsättningarna, säger Carina Löfgren.

Den andra och sista ansökningsperioden tar slut den sista oktober.

I sitt föredrag gick Micael Nilsson tillbaka till stadsplaneringen för över 100 år sedan.

Industrialiseringen ledde till att mannen skulle ge sig i väg från hemmet för att tjäna pengar. Kvinnan plats blev i hemmet. Samhällsmodellen understöddes av mycket tydliga könsroller.

– Kvinnor skulle inte röra sig ensamma ute i stadsmiljön. De skulle eskorteras av en man. En "offentlig kvinna" var fram till 20-talet liktydigt med en prostituerad, sa Micael Nilsson under sitt föredrag.

Han visade bilder på rådhus som byggdes 1880–1920. De var betydligt pampigare än sina tidigare motsvarigheter. Enligt Micael Nilsson står de kvar i våra städer som symboler för manlig makt.

– Det växte upp ett maskulint stadsplanerarideal som förmodligen levt vidare också sedan yrkeskåren fått en jämnare könsfördelning.

Han tog ett exempel från Norrköping där kommunalrådet Eva Andersson (S) i översiktsplanen ville få med farhågor för att kvinnors arbetsmarknadssituation kan försämras om fler familjer uppmuntras att bo på landet.

Statistiken pekar på att män pendlar längre och mer än kvinnor.

– Det blev ramaskri både från politiker och tjänstemän. Skulle man förbjuda folk att bo på landet? Hon fick inte med det där, men det handlar inte om politik. Det är kunskap som man inte använder sig av i planeringsarbetet.

Annons
Annons